دسته بندی نشده

پکینگ (Rubber Packe)

پکینگ ها سیال های متحرکی هستند که برای آب بندی پیستون و شفت پمپ ها استفاده می شود. طرز نصب آن طوری است که فشار سیال ، لبه آب بند را به دیواره بچسبانده و آب بندی کامل تر شود. آب بندی پکینگ ها معمولا به صورت یک طرفه و دو طرفه قابل ادغام است که با توجه به لبه های داخلی و خارجی جایگاهشان مشخص می شود. به این ترتیب که اگر لبه های داخلی بلندتر باشد پیستونی کار می کند و اگر لبه های بیرونی بلندتر باشد گلویی کار می کند. اگر هر دو لبه متقارن باشد پیستونی و گلویی با هم کار می کنند. جنس پکینگ ها معمولا از لاستیک های طبیعی و مصنوعی ، پلاستیک ها و پلیمر ها می باشد. بعضی از پکینگ ها به صورت ردیفی و چند تکه می باشند و حلقه ای از جنس لاستیک طبیعی نیتریل و بخش دیگر از الیاف تقویت شده با لاستیک نیتریل (منجید) هستند. در بعضی از موارد برای تحمل فشار بیشتر از یک رینگ پشتیبان هم استفاده می شود. کاربرد این پکینگ ها برای جلوگیری از نشت مایعات (مایعات سمی) ، جامدات و گاز ، نشت مواد خطرناک ، گازها ، آلاینده ها و گرد و غبار می باشد. .

انواع تولیدات پکینگ لاستیک سازی جم به شرح زیر می باشد :

1 – پکینگ پیستون

2 – پکینگ گلویی

3 – پکینگ گردگیر

4 – پکینگ V-Pack

5 – پکینگ U – Pack

6– پکینگ NBR

۷ – پکینگ پلی اورتان

۸ – پکینگ NBR

۹ – پکینگ های هیدرولیک و پنوماتیک

۱۰ – پکینگ دوطرفه

پکینگ فنر دار تقویت شده :

پکینگ هایی از جنس کربن وپی تی اف ای  برنز میباشند که به وسیله فنر استیلی که در داخل آنها کار گذاری میشود. توان مقاومت بیشتری در فشار های بالای روغن از خود نشان میدهند.

پکینگ تفلونی :

پکینگ تفلون خالص یا نخ نسوز تفلون (Pure PTFE Packing) از الیاف تفلون خالص ساخته شده که از مقاومت شیمیایی بالا و ضریب اصطکاک پایینی برخوردار است .این محصول به دلیل داشتن بافت فشرده مقاومت مکانیکی و حرارتی خوبی دارد و می تواند دمای ۱۸۰- تا ۳۰۰+ درجه سانتی گراد تا تحمل کند. بهترین پکینگ در زمینه آب بندی و مقاومت در برابر فشار بوده و بسیار مناسب برای تمام ترکیبات شیمیایی (به جز فلزات آلکالاین و فلورین گازدار) ، شفت موتور (با سرعت پایین) ، پمپ پیستونی ، سانتریفوژ و درزگیر است . پکینگ تفلون خالص به خاطر بهداشتی بودن در صنایع غذایی , دارویی و بهداشتی , نیروگاه ها , پالایشگاه ها , کارخانجات شیمیایی , چیلر , دیگ های بخار و… مورد استفاده قرار می گیرد.

پکینگ دوطرفه :

این نوع پکینگ ها در جک های رفت و برگشت یا دو طرفه هیدرولیک به کار میروند که سطح بیرونی آن عمل آب بندی را انجام میدهد . حد اکثر میزان فشار بار در این نوع پکینگ ها ۴۰۰ بار و در ۲ تیپ ۵ لایه و ۳ لایه می باشد که در تیپ ۵ لایه از لاستیک NBR و درتیپ ۳ لایه از لاستیک منجید دار استفاده شده است.

پکینگ پنوماتیک :

پکینگ ها سیل های متحرکی هستند که برای آب بندی پیستون و شافت پمپ ها استفاده میشوند. جنس آنها معمولا از لاستیک طبیعی و مصنوعی یاپلاستیک میباشد.طرز نصب شان طوری است که فشار سیال لبه آب بند را به دیواره بچسباند و آب بندی را بهتر و کامل تر کند.برای آب بندی قطعات پمپ بایستی حداقل یک بسته از این نوع آب بند را بکار برد و چند آب بند را همراه هم در یک شیار قرار داد.

وی پک (V-Pack) :

این قطعه در جک های هیدرولیکی و پنوماتیکی در فشار های بالا وپایین مورد استفاده قرار می‌گیرند، اصولا به صورت ۷ ردیفه مورد استفاده قرار می‌گیرند و لایه های میانی با منجیددار تقویت می‌شوند، از مزایای این پکینگ ها می‌توان به قابلیت تنظیم ارتفاع نام برد.

پکینگ های یک طرفه لاستیکی و پلی اورتان pu و ptfe :

این قطعه از پراستفاده ترین نوع خود می باشد که عمل آب بندی را از یک طرف انجام می‌دهند به همین علت نام آن را یکطرفه نامیده اند. در این مدل  پلیمری فشار روغن به قسمت پشت سیل وارد می‌شود که هر چه فشار بالاتر رود پره بیرونی فشار بیشتری به بدنه سیلندر وارد می‌کند و همین امر خود باعث جلو گیری از نشتی می‌شود قابل تامل است که زاویه پره یا چتر پکینگ اهمیت زیادی در آب بندی و جلوگیری از نشتی زودتر از موعد پکینگ دارد.

پکینگ هیدرولیک :

پکینگ برای استفاده در جک های هیدرولیک و پنوماتیک استفاده می شود معمولا پکینگ هیدرولیک و پکینگ پنوماتیک در مقابل حرارات و فشار و همچنین سایش باید کارایی لازم را دارا باشند در جک های معمولی پکینگ لاستیکی یا ان بی اراستفاده میگردد.

به منظوربه حداکثر رساندن کارایی پکینگ باد حفره قرارگیری پکینگ را نیز از جهات زیر مورد توجه قرار داد مانند مواد,سیال,تلورانس فاکتورهای بسیاری وجوددارد که در انتخاب مدل پکینگ آب بندی بر اساس مواد اولیه و شرایط محیط کاری باید در نظر گرفته شود . پکینگ برای استفاده در جک های هیدرولیک و پنوماتیک استفاده می شود معمولا پکینگ هیدرولیک و پکینگ پنوماتیک در مقابل حرارات و فشار و همچنین سایش باید کارایی لازم را دارا باشند در جک های معمولی پکینگ لاستیکی یا ان بی اراستفاده میگردد.

به منظوربه حداکثر رساندن کارایی پکینگ باد حفره قرارگیری پکینگ را نیز از جهات زیر مورد توجه قرار داد مانند مواد,سیال,تلورانس فاکتورهای بسیاری وجوددارد که در انتخاب مدل پکینگ آب بندی بر اساس مواد اولیه و شرایط محیط کاری باید در نظر گرفته شود عبارتند از

پکینگ هیدرولیک یا مخصوص فشار روغن هر یک در ابعاد مختلف در جک برای پیشگیری در برابر فشار روغن به کار میرود

پکینگ ها معمولا از جنس مختلف لاستیکی و یا تفلونی پلی یورتان و منجیدار بکار میرود تا از خورندگی و سایش جلوگیری نماید

در یک جک تیپ های مختلف آببندی و روانکاری از قبیل گردگیر ,سیل پی ت اف, فیبر ,رینگ پلی آمید

یو پک (U-Pack) :

جنس پکینگ های طبقاتی (U pack) از لاستیک منجید دار و NBR می باشد و تحمل فشار 400 بار را دارند و جهت آببندی شافت بکار می روند. تعداد لایه های این پکینگ 7 لایه می باشد که دو لایه آن NBR بوده و 5 لایه دیگر منجید دار میباشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *